3e Rapid avond goed ontvangen

Op maandag 8 januari, de eerste club-avond van 2024, werd voor de 3e keer onze Rapidcompetitie
gespeeld : ronden 7, 8 en 9 — in totaal zullen er dit seizoen 15 ronden gespeeld worden. Even voor aanvang 20.00 uur, terwijl iedereen elkaar een nieuw jaar wenste, was Roelof zoals gewoonlijk aan het polsen wie er deze avond wilde meespelen, en hoeveel ronden — want dat kan iedereen dit seizoen weer zelf bepalen. Daarna werd de indeling gemaakt, iets wat intussen vlekkeloos zou moeten verlopen, maar nee .. de apparatuur en ook het programma hadden die avond kuren. Roelof lanceerde nog plan-B en zelfs C, maar moest het over een andere boeg gooien : “dan doen we het zelf wel..”

Reden was dat het programma raar deed nadat nieuwe spelersnamen werden toegevoegd : we mogen Christiaan, Martin en Lennert verwelkomen ! Als er nu zeg maar 100 spelers waren geweest, had je volgens mij in zo’n geval het beste kunnen stellen. “Mensen, laten we het simpel houden, vind uw partners en een prettige schaakavond !” Want het is een club, Park Stokhorst, en met slechts 30 spelers in de zaal, kan het menselijk brein vrij makkelijk een computer evenaren — zoals chef Hans mij later zei : “in oplossingen denken”. Dus werd de laatste kruistabel geraadpleegd, dus wie al tegen wie gespeeld had, en samen deed ons gezond verstand de rest : om 20.30 uur was er gewoon een indeling.

Zelf had ik vooraf even de gedachte gehad deze avond niet mee te spelen, om het geheel in goede banen te leiden, maar ondanks de geïmproviseerde opzet won ik in ronde 7 vrij snel van onze voorzitter (altijd een goeie zet) en had zo tijd om de uitslagen te noteren en
zelfs intussen een volgende indeling te maken — tja, elk nadeel-heb-ze-voordeel. Normaliter zou ik hebben moeten wachten tot de laatste partij geëindigd was. Enkele leden waren zo vrij om toch eerder naar huis te gaan, wat makkelijk ingepland kon worden. Zo werd ook de laatste ronde een succes. In de lichte chaos deze avond, bleek improvisatie meester en iedereen wist zich hierin goed te schikken. Er kwamen boeiende partijen op de borden. Zo’n aftrap belooft nog wat, voor de tweede helft van dit seizoen!

-Roelof

[ er ging de volgende dag wel iets of iemand straf krijgen ]