Bloedstollende derby in de eerste ronde SBO-cup!

Maandag 23 oktober werd de eerste ronde voor de SBO=cup gespeeld. Voor deze thuiswedstrijd speelden voor ons Bertil de Groot, Theo Matton, Bert Venekamp en Leen van Willigen aan de borden 1 tot en met 4. De tegenstander was Max Euwe, met Cor Butzelaar, Niklas Wiedenmeier, Cees Doevelaar en Onno van Teijens.

De verwachtingen waren aan onze zijde niet hoog gespannen maar dat beeld veranderde toen binnen anderhalf uur zowel Bert als Bertil een vol punt veroverden. Of in het geval van Bertil cadeau kregen, maar ook als je een toren cadeau krijgt moet je het nog wel waarmaken! Dus met 2-0 in ons voordeel was een half punt aan het tweede of vierde bord voldoende voor de knock-out.

En aan de opgewekte gezichten te zien was er groot vertrouwen dat dat makkelijk zou lukken en alleen maar een kwestie van tijd was. Maar de tijd ging voorbij en de problemen voor zowel Theo als Leen werden niet kleiner maar groter. Theo wilde in een stelling met ongelijke lopers de torens van het bord ruilen, maar een tussenschaakje met de loper kostte hem toch de kwaliteit en dat werd hem na elven fataal.

Toen was alle hoop gevestigd op Leen. Die stond twee gezonde pionnen achter, maar wist met enig gedraai toren en dame op de open e-lijn te krijgen en kon daarmee op de koning af. Dat leidde met zorgvuldig spel van Leen tot een geforceerde damewinst (tegen de toren). Dit tot grote opluchting van alle PS-omstanders. Mar Leen wist het nog bloedstollend spannend te maken door met minder dat tien minuten tijd na zijn zet de klok niet in te drukken. Nadat zijn tegenstander in schijnbare onschuld meer dan drie minuten nadacht werd Leen toch wat onrustig. Na enig twijfelen vroeg hij Onno op de man af of hij aan zet was en die kon dat niet ontkennen. Waarop Leen gedecideerd de klok indrukte, klaar was met het subtiele spel, nog een dame haalde en de partij om half twaalf definitief besliste.

Proficiat voor allen, en hierbij wil ik Leen uitroepen tot ‘Man of the Match”! Succes in de volgende ronde!

Rienk